Webáruházat nyitnál? Ezeket a tanácsokat érdemes megfogadnod


Ha érdekel, kiknek és milyen típusú termékekkel érdemes webáruházat nyitni, cikksorozatomban elárulom Neked! Nem fogom informatikai nyelven írni, nem mondom meg a tutit, de próbálok minél több hasznos infót közölni veled.

Az alábbi kérdésekre biztosan választ adok:
•    Milyen webáruház típusok vannak? Mikor, melyik fajtát érdemes választanod?
•    Milyen típusú termékkel érdemes belevágnod?
•    Milyen szempontokat érdemes figyelembe venned a kezdeti lépésekkor?
•    Mennyi ráfordításba fog Neked ez a teher kerülni? (Igen teher, mivel munka. Magától nem lesz kész, valakinek rendszeresen foglalkoznia kell vele.)
•    Mit tartalmazzon az oldalad?
•    Hogyan tudsz ügyfeleket vonzani? (ez a bevonzás)
•    és még rengetek mindent… (mindent a maga idejében elárulok Neked)

Miért fontos ez a téma?

•    Mindig aktuális. Folyamatosan változnak a vásárlói igények, a felületek, és a trendek is.
•    A tapasztalatom az, hogy a döntéshozók (igen, lehet, hogy Te is!) téves információkkal rendelkeznek a webáruházakkal kapcsolatban.
•    A GINOP322 pályázatban a cégek 75%-a kereskedelmi ágazatból jött, és mindenki webáruházat akar, de tényleg.

Elég sok kérdéssel bombáznak a cégvezetők, amikor náluk járok, ezért, szerintem nekem is könnyebb lesz, ha azt mondhatom: Figyelj, írtam egy cikksorozatot. Olvasd el, csak 3 perc!

Ezekkel a kérdésekkel keresnek meg legtöbbször:

1. „Mennyibe fog ez kerülni? Mindenhol ennyi?”
2. „Milyen jogszabályoknak kell megfelelnem?”
3. „Itt van egy működő izé, nézz már rá, milyennek találatod?”
4. „A többit „a mit tudhatsz meg tőlem” pontban már leírtam…”
4+1: „Melyek a jelenlegi trendek, és mi várható a következő években?”

A cikksorozat megírásának apropójaként a legutóbbi, egy kis cégnél tett látogatásom szolgált. Azt mondta nekem a cégvezető a beszélgetés közben, hogy de kár, hogy nem korábban jöttem, mert múlt héten volt nála egy PROFI webáruház készítő cég képviselője, aki azt mondta, idézem: „Megcsináljuk a shop-ot, utána más dolga nem lesz, csak hátra dől és figyeli, ahogy pörög a profit!"
No persze. Ez sajnos nem pont így működik. Szóval a tanulópénzt, hidd el, már más befizette helyetted.
De, hogy ne vesszen kárba a befektetés, mindenekelőtt vizsgáljunk meg pár fontos kérdést.

Miből maradunk ki, ha nem lépünk be időben az online piactérbe?
A pénzből. A profitból maradunk ki.

2009-ben csak Magyarországon még csupán 100 milliárd forintot költöttünk az online világban a magyar webkereskedőknél, míg 2015-ben 319 milliárdot, 2016-ban 427 milliárdot. Tehát, így első ránézésre azt kell mondani, hogy az online piac él, és folyamatosan növekszik. Ezekben a számokban nincs benne 2 nagyon fontos piaci szereplő: az apróhirdetési oldalak és a külföldi kereskedők. Szóval csak Magyarországon 1 év alatt 33%-al többet költöttünk. Mennyit? 2016-ban átlagban egy vásárlásunkkor 13 000 forintot költöttünk egy alkalommal, ami 1700 forintos növekedést jelent a 2015-ös évhez képest.
Gondold csak át, Te ott vagy a vásárlók között? Na, ugye. Erről beszélek.

Kattints a nagyobb képért.

Még valamit figyelj meg:
az online kereskedelem egyelőre csupán a teljes hazai kereskedelem 5%-t teszi ki! Szóval a csuszkát van még hova mozgatni, ott a maradék 95%! Érdekel?

Kattints a nagyobb képért.

Azért meg kell említenem, hogy az elmúlt 2 évben csak a bérelhető webáruházak száma cirka 2000-el nőtt az előző évhez képest. Sokan belevágnak, és biztos van olyan oldal már, ami pont a Te terméked konkurenciája, de ez miért is baj?

A második fontos kérdés: - Mi, vásárlók, mit keresünk és vásárolunk online? Lássuk a helyezési sorrendet!
1. Műszaki cikkeket, elektrotechnikai- és számítástechnikai eszközöket
2. Baba dolgokat, játékokat
3. Kozmetikumokat


Melyik termékkategória forgalma nőtt leginkább az elmúlt években?
1.    Baba-mama
2.    Állateledel
3.    Élelmiszer, háztartási cuccok


Kattints a nagyobb képért.

Ami érdekesség még, hogy a számítástechnikai eszközök, közel 40%-t már az online világban értékesítik.

Arra a kérdésedre tehát, hogy milyen termékkel indítsd be a webáruházadat több válaszom is van:
1. Nem azt kell nézned, hogy jelenleg mi megy, de NAGYON, hanem azt, hogy az elkövetkező 2-3 évben mi lesz a legjobban növekvő piac.
Miért:
•    A jelenlegi legnagyobb forgalmat bonyolító kategóriák területén van a legnagyobb verseny
•    Ide már beszálltak a tőkeerős multik (kb. 10 cég lefedi a teljes forgalom 90%-t)
•    Az árversenyben szerintem lemaradnál, és egyelőre a vásárlók még mindig a legjobb áru terméket viszik.
Figyelj, és kutass! (más nem fogja helyetted megtenni!)

2. Azzal a termékkel indíts, amihez értesz!
Hidd el, lesznek kérdések. Talán, Te most azt hiszed, hogy el tudsz adni sok-sok kütyüt, de amikor azt kérdezi majd a vevőd, hogy hogyan kell beállítani ezt, meg azt, és Te nem tudsz szakszerű választ adni rá, az kellemetlen. Szóval ciki, ha nem vagy otthon a saját termékedben.

3. Ha van egy kis üzleted, ahol átlagos dolgokat árulsz, átlagembereknek, ÉRDEMES megjelenni az online térben is.
Miért? Mert értesz hozzá! Mert nem túl speciális a dolog, így nagy blikkre azt kell mondjam, hogy kérdések, és elakadások nélkül tud a vevő nézelődni, vásárolni.
Hadd mondjak erre is egy példát: Van egy cég Kecskeméten, aki megalakulása pillanatában keresett fel, lámpákat értékesít. Azt tanácsoltam neki, hogy NE létesítsen bemutató termet (kisüzletet), mert eleve sokba kerül a bérleti díj, az arculati elemek lakberendezése, az online kassza, az internet, a biztonsági rendszer kiépítése, a „rátermett" eladó lány munkadíja, és még sorolhatnám tovább a járulékos költségeket. Mindezek ellenére is belevágtak a „tuti businessbe”, majd félév múlva, MIVEL nem ment az üzlet, átköltözött egy NAGYOBB helyiségbe, közelebb a központhoz, de már párhuzamban készíttetett egy webáruházat is. Ezt az üzletet 6 hónap múlva bezárta, és már csak online érhető el. Miért? A sok ok közül a legfontosabb: mérte a vásárlások adatait, és arra a következtetésre jutott, hogy a kecskeméti vásárlók aránya 5%. Ráadásképp: Azt a pénzt, amit bérleti díjként beleöntött más pénztárcájába, most online marketingre, hirdetésekre költi.

4. Ha olyan speciális terméked van, amiről senki se tud, mert nem látja a „multi üzletekben”.
Kézzel festett bigyó, ékszer stb.. Itt a legfontosabb szempont az, hogy TE tudd, mi az!
Legközelebb folytatva a témát az alábbi témacsokrot fogom boncolgatni:
•    - Mekkora forgalmat várhatsz, mindentől függetlenül?
•    - Milyen formában lehet működtetni? Hogyan teszteld, hogy eladható-e a terméked online?
•    - Meg hasonló izgalmas témák

Egy kérdés a végén. Te tudtad, hogy nem minden esetben kell online kasszát üzemeltetned?
(Tudod mit? Erről is fogok írni, jelen cikk folytatásaként.)


az MVP szakértő

Forrás:
•    http://www.enet.hu/hirek/magasabb-sebessegbe-kapcsolt-a-hazai-e-kiskereskedelem/
•    https://unas.hu/blog?_ga=2.200957230.1659010894.1506583389-1387153030.1505935353
•    http://kamaraonline.hu:8080/cikk/a-tiz-legnagyobb-hazai-webaruhaz-adja-a-teljes-piaci-forgalom-harmadat