Adatlap


Esettanulmány címe:
ECoNET vállalatirányítási rendszer bevezetése egy Bács-Kiskun megyei élelmiszeripari cégnél
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
feldolgozóipar
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
A cég székhelye Kalocsán található, élelmiszeripari gyártással és nagykereskedelemmel foglalkozik. A cég árbevétele kb. 200 M Ft, az alkalmazottak száma kb. 20 fő. A cég termékeit magyar és külföldi láncoknak értékesíti. A márkaneve jól ismert a piacon, de komoly konkurenciával kell számolnia.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
A cég tulajdonosváltása után célkitűzés volt egy átlátható, mind a törvényi követelményeket, mind a vezetői információs igényeket kielégítő vállalatirányítási rendszer alkalmazása, melynek az alábbi főbb kérdéskörökre kellett megoldást nyújtania: - Az értékesítési tevékenység folyamatának követése, ügyfelek egyedi igényeinek kielégítése (pl. egyedi vonalkódos raklapcimke), EDI rendelésfogadás és számlaküldés, túraszervezés és elszámoltatás. - Visszatérítéses szerződések kezelése, költségek értékesítésre terhelése. - Termeléstervezés, anyagszükséglet-számítás, a gyártás nyomonkövetése, HACCP által elvárt sarzs szintű anyagfelhasználás-elszámolás. - Havi szintű utókalkuláció. - Több szintű fedezetkimutatás - Automatizált banki adatkapcsolat - Pénzügyi és számviteli kimutatások szolgáltatása
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
Az ECoNET vállalatirányítási rendszer pénzügyi-számviteli, tárgyi eszköz, termelés, beszerzés, logisztika, értékesítés, utókalkulációs moduljai kerültek bevezetésre, mely integrálásra került a Nexon bér- és munkaügyi rendszerrel. A bevezetés során a legtöbb vevővel EDI kapcsolat kiépítésére került sor a rendelésfogadás és a számlaküldés területén. Az ügyfelek szállítási címeit általános túrákba soroltuk, melyhez heti ütemezést rendeltünk. A tényleges rendeléseket a rendszer ezek alapján automatikusan tényleges túrákba szervezi, melyekhez az akár ügyfél szinten is testre szabott szállítási bizonylatokat csoportosan nyomtatjuk. A túra elszámolását követően készít a rendszer beállítás szerint szállítólevelenkénti vagy gyűjtőszámlákat, melyek nagy része EDI segítségével jut el a vevőhöz. A készlet és rendelésinformációk alapján termelési tervet ajánl ki a rendszer, melyből manuális korrekció után konkrét gyártási utasítás generálható. Az anyagszükséglet-számítás történhet akár termelési tervre, akár előkészítés alatt levő gyártási utasításokra. A folyamat következő lépéseként az anyagszükséglet-számítás eredményét összeveti a rendszer a készlettel és javaslatot készít a beszerzési rendelésekre. A logisztikai modul a készletmozgásokat mind anyag, mind készáru szintjén FIFO elvű tényáras készletértékeléssel tartja nyilván. A félkész- és késztermékek árazása havonta utólag történik az utókalkuláció eredménye alapján. A figyelembe vett költségkomponensek: anyagköltség, bérköltség, energia, üzemi közvetlen költségek. A fedezetkimutatás figyelembe veszi a közvetlen költségeken felül a visszatérítéses szerződésekben szereplő költségeket, valamint az általános költségek egy részét is. A szállítói számlák beszállításokkal való összepontozása (likvidációja) során történik meg a beszerzések árazásának felülvizsgálata, esetleges módosítása. A likvidáció eredményeképp mindig megmondható a nem számlázott beszerzések értéke, mely alapot ad a cash-flow tervezéshez is.